معرفي انواع سينك ظرفشويي

امروزه انواع مختلفي از سينك هاي آشپزخانه در بازار موجود است. هر يك از آنها در راه خود منحصر به فرد هستند، به عنوان مثال، موادي كه در آن ساخته شده است، نحوه طراحي آن، و غيره.

1) سينك بالا كوه

همچنين به عنوان افت در نوع سينك به دليل نحوه طراحي آن يعني به گونه اي كه به سوراخي در قسمت بالاي پيشخوان مي ريزد نيز گفته مي شود. داراي لبه يا لبه اي است كه به نگه داشتن آن در جاي خود كمك مي كند و در نتيجه ظاهري كامل ايجاد مي كند.

مزايا: نصب اين نوع سينك بسيار آسان و ارزان است و حتي بدون داشتن مهارت خاصي مي توان به راحتي آن را نصب كرد.

عيب: ناحيه بين لبه سينك و پيشخوان مي‌تواند به سرعت زباله‌ها را جمع كند زيرا لبه سينك مانع از نشت زباله و آب از پيشخوان مستقيماً به داخل سينك مي‌شود.

ممكن هست در خصوص روش هاي درآوردن اشيا از توالت بخواهيد اطلاعاتي به دست بياوريد.

2) سينك زير كوه

نوعي سينك كه در زير پيشخوان نصب شده است.  لبه ندارد بنابراين لبه پيشخوان مستقيماً به حوض سينك مي ريزد.

مزايا: تميز كردن بسيار ساده تر است زيرا زباله ها را مي توان به راحتي مستقيماً در سينك پاك كرد. شكاف يا شيارهايي كه مواد غذايي در آن جمع مي شود ندارد. همچنين ظاهري عالي، تميز و مدرن ارائه مي دهد.

معايب: هزينه يك اشكال بزرگ است. اساساً در حين نصب كه حتي ممكن است به يك سيستم پشتيباني داخلي نياز داشته باشد (به خصوص سينك هاي سنگين تر مانند سينك هاي ساخته شده از خاك رس يا چدن)

3) سينك مزرعه

همچنين به عنوان سينك پيش بند نيز ناميده مي شود. ويژگي منحصر به فرد آن بخش بزرگ رو به جلو است كه جايگزين بخشي از پيشخوان مي شود (يعني ديوار جلويي كه هم سمت جلوي سينك و هم لبه پيشخوان را تشكيل مي دهد). اين يك نوع سينك است كه اغلب توسط افرادي كه به طراحي سنتي يا سبك روستايي علاقه دارند ترجيح مي دهند. اگر اين چيزي است كه به دنبال آن هستيد، به سراغ سينك مسي مزرعه برويد.

اين نوع سينك را مي توان در بالاي ميز ايستاده آزاد (كه به ديوار ثابت مي شود) يا بالاي كابينت نصب كرد. اين نوع سينك هاي آشپزخانه در دو نوع تك لگني و دو لگني موجود هستند (البته رايج ترين آنها مدل هاي تك لگني هستند).

مزايا: اندازه‌هاي اين نوع سينك‌ها به اندازه‌اي بزرگ است كه به تابه‌هاي بزرگ و حتي تابه‌هاي قابلمه بزرگ اجازه مي‌دهد. شخصي كه از سينك استفاده مي كند نيازي به زور زدن ندارد زيرا بين لبه پيشخوان و سينك فاصله كمي باقي مي ماند.

عيب: در صورتي كه قسمت جلوي سينك بيفتد، آب مستقيماً به زمين مي چكد.

4) سينك دوگانه / سينك كاسه اي
يكي ديگر از انواع سينك هاي محبوب كه به گونه اي نصب مي شوند كه مي توان از يك طرف براي شستن ظروف و از طرف ديگر براي آبكشي يا خشك كردن ظروف استفاده كرد.

يك تغيير در اين سبك سينك گوشه اي است كه داراي دو حوض در دو طرف يك تخته آبريز است. تخته تخليه در گوشه اتاق قرار مي گيرد و نوعي L شكل ايجاد مي كند.

مزايا: مزيت اصلي آن اين است كه يك نوع سينك چند منظوره حتي در يك فضاي نسبتا كوچك است.

عيب: از آنجايي كه دو كاسه دارد، ممكن است هر يك از كاسه ها براي جا دادن قابلمه ها، تابه ها و حتي كاسه هاي بزرگ خيلي كوچك باشند.

5) سينك كاسه / حوضه
همانطور كه از نام آن پيداست، نوعي سينك است كه حوض آن تقسيم نشده است (يعني سينك يك لگنه است). آنها معمولاً در اندازه هاي جمع و جور موجود هستند، و اين آنها را براي موقعيت هايي ايده آل مي كند كه در آن فضا در بالاترين حد است.

مزيت: آنها به اندازه اي بزرگ هستند كه ظروف بزرگ را در خود جاي دهند كه ظروف دو لگنه نمي توانند. بنابراين تميز كردن چنين ظروف بزرگ بسيار آسان تر است. آنها همچنين ارزان تر از انواع دو حوضه هستند.

عيب: از آنجايي كه آنها فقط يك مدل يك حوضه هستند، بنابراين به يك منطقه خشك كردن متفاوت نياز است زيرا جايي براي اين كار ندارند.

6) سينك دو كاسه اي با تقسيم كننده پايين
مشابه نوع سينك دو لگنه اي است با اين تفاوت كه تقسيم كننده آن تا سطح بالايي سينك بالا نمي رود بلكه به اندازه نصف ارتفاع آن است.

مزيت: با اين نوع سينك مي توانيد از يك طرف براي شستن ظروف و از طرف ديگر براي آبكشي (يا خشك كردن) مانند نوع دو لگني استفاده كنيد يا مي توانيد با پر كردن دو طرف آن به عنوان يك سينك ظرفشويي استفاده كنيد. بنابراين با آب مي توانيد ظروف بزرگتري را نگه داريد.

معايب: اين نوع سينك ها به راحتي در بازار موجود نيستند زيرا در حال حاضر تنها تعداد كمي از توليد كنندگان آنها را توليد مي كنند.

7) جزيره / نوار / سينك آماده سازي
اين نوع سينك از سينك هاي معمولي كوچكتر است و در جزاير آشپزخانه به عنوان سينك كمكي براي تهيه غذا نصب مي شود. بيشتر آنها تك كاسه اي هستند و در ميله ها نيز استفاده مي شوند به همين دليل به آن سينك بار نيز مي گويند.

مزايا: آنها بسيار مفيد هستند به خصوص در هنگام تهيه مواد غذايي مانند شستن كلم پيچ و غيره و اين امر به ارزش فروش مجدد خانه شما مي افزايد.

معايب: از آنجايي كه آنها سينك تكميلي هستند، گاهي اوقات مي توان آنها را نصب كرد اما ممكن است استفاده نشود.

8) سينك هاي ايستگاه كاري

اين نوع سينك معمولاً از نظر اندازه بزرگتر از سينك هاي معمولي است و با تعبيه قفسه هاي خشك كن، تخته هاي برش و كاسه هاي آبكشي كاربرد را فراهم مي كند. اگر به دنبال يك محصول آشپزخانه جدي هستيد، به سينك آشپزخانه ايستگاه كاري نگاه نكنيد.

مزايا: فضاي بسيار كارآمد. يك منطقه پخت و پز بهداشتي را تبليغ كنيد.

معايب: به طور متوسط هزينه آنها 1.5 تا 2 برابر سينك آشپزخانه استاندارد است.

موادي كه براي ساخت سينك استفاده مي شود
علاوه بر اندازه و شكل سينك خود، مهم است كه موادي را كه از آن ساخته شده است نيز در نظر بگيريد. اين متريال مي‌تواند روي قيمت و دوام سينك شما تأثير بگذارد، اما اگر با دكوراسيون و رنگ‌بندي اتاق همخواني داشته باشد، مي‌تواند به عنوان يك ويژگي تزئيني در آشپزخانه شما نيز عمل كند.

در اينجا چند مورد از محبوب ترين مواد سينك و همچنين برخي از مواد كمتر رايج آورده شده است:

فولاد ضد زنگ

سينك هاي استنلس استيل بخش بزرگي از بازار سينك آشپزخانه مسكوني و تجاري را به خود اختصاص مي دهند زيرا مقرون به صرفه و همه كاره هستند. شما مي توانيد آنها را در اكثر اشكال و سبك هاي موجود در ليست ما دريافت كنيد، و براي براق نگه داشتن آنها به نگهداري زيادي نياز ندارند.

با اين حال، سينك‌هاي استيل با هر نوع دكوري مطابقت ندارند، و اگرچه مي‌توانيد از بين انواع روكش‌ها يكي را انتخاب كنيد، اما همه آنها به يك رنگ نقره‌اي عرضه مي‌شوند.

سينك هاي ضد زنگ نيز مي توانند پر سر و صدا باشند، مگر اينكه اقداماتي براي عايق صدا انجام دهيد. سينك هاي فولادي ضد زنگ در انواع مختلفي توليد مي شوند، اما همگي از آهن و حداقل 11 درصد كروم ساخته شده اند.

با اندازه گيري گيج گيج نشويد: سينك 23 گيج فقط نصف سينك گيج 18 ضخامت دارد، بنابراين ارزان تر، اما دوام كمتري خواهد داشت.

گرانيت/كوارتز

سينك هاي كامپوزيت از گرانيت يا كوارتز به همراه مواد اكريليك - معمولاً 80٪ سنگ و 20٪ اكريليك - ساخته مي شوند. مزيت اصلي سينك هاي كامپوزيتي دوام آنهاست. سطح در برابر خراش و همچنين گرما محافظت مي‌كند و مي‌تواند تا دماي 535 درجه فارنهايت را تحمل كند. سينك‌هاي كامپوزيتي نيز نسبت به سينك‌هاي فولادي زنگ نزن صداي كمتري دارند و در برابر باكتري‌ها و بوها مقاوم‌تر هستند.

يكي از بزرگترين ايرادات سينك كامپوزيت اين است كه چيزي كه آن را بادوام مي كند همان چيزي است كه آن را روي ظروف سخت مي كند. اگر ظروف شكننده را روي سطح بيندازيد، راحت‌تر مي‌شكنند.

سينك هاي كامپوزيت داراي طيف رنگي مختلفي هستند و مي توانند به عنوان سينك يكپارچه نصب شوند، به اين معني كه مي توان آنها را از يك ماده پيوسته و يكپارچه به همراه ميز كار ساخت.

چدن ميناكاري شده
سينك هاي چدني شبيه تابه هاي چدني نيستند زيرا در واقع با لعاب پوشانده شده اند و رنگي صاف و يكنواخت به آنها مي دهد.

نكته منفي سينك هاي چدني اين است كه سنگين هستند و ممكن است در مقايسه با ساير مواد سينك به پشتيباني بيشتري نياز داشته باشند. علاوه بر اين، آنها مستعد ايجاد تراشه و لكه هستند و در صورت استفاده از مواد پاك كننده ساينده، ميناي دندان ممكن است از بين برود.

خاك نسوز

سينك هاي نسوز يكي ديگر از سينك هاي سراميكي هستند كه مزايا و معايب چدني مشابهي دارند. در اين مورد، آنها از خاك رس و لعاب ساخته شده اند كه در 1600 درجه با هم ذوب شده اند.

سينك هاي نسوز معمولاً دست ساز هستند و ظاهر و حسي هنرمندانه را ارائه مي دهند. با اين حال، اين بدان معني است كه آنها ممكن است به اندازه ساير مواد سينك يكنواخت نباشند.

سينك هاي نسوز سنگين هستند و در معرض تراشه ها و لكه هاي آب هستند. آنها همچنين مي توانند روي ظروف شيشه اي و ساير مواد شكننده سخت باشند و به نوع خاصي از دفع زباله نياز دارند.

بامبو

ماده كمتر رايجي كه مي توان از آن براي ساخت سينك آشپزخانه استفاده كرد، بامبو است. اين سينك هاي چوبي براي يك تم آشپزخانه پايدار و سازگار با محيط زيست عالي هستند.

عيب اصلي سينك هاي بامبو اين است كه نياز به نگهداري زيادي دارند. آنها بايد پس از هر بار استفاده تخليه و خشك شوند تا از نشتي و لكه جلوگيري شود و بايد ساليانه مجدداً آب بندي شوند.

فلز مس
در نهايت، مس وجود دارد كه يك ماده بادوام ارائه مي دهد كه مي تواند به عنوان يك ويژگي تزئيني در آشپزخانه شما نيز عمل كند. سطح مايل به قرمز آن يك پتينه محافظ ايجاد مي كند كه با افزايش سن تيره مي شود و مي تواند با يك بافت چكش كاري شده يا صاف همراه باشد.

يكي از مهمترين مزاياي سينك مسي خاصيت ضد ميكروبي آن است. مس مي تواند تا 99.9 درصد از باكتري ها را از بين ببرد و به شما كمك مي كند آشپزخانه اي ايمن و بهداشتي داشته باشيد. همچنين بسيار بادوام است، از گيج 20 تا گيج 14، كه ضخيم‌تر از اكثر سينك‌هاي فولادي ضد زنگ است.

نكته منفي اين است كه سينك هاي مسي مي توانند گران باشند و نسبت به ساير مواد سينك نياز به نگهداري بيشتري دارند. به ويژه، شما بايد تماس با غذاهاي اسيدي را محدود كنيد، كه مي تواند به پتينه آسيب برساند.

شيرآلات، تخته هاي تخليه و دفع
يكي ديگر از مواردي كه در انتخاب مواد سينك بايد به آن توجه داشته باشيد، نحوه چيدمان اجزايي مانند شيرآلات و تخته هاي تخليه است. برخي از مواد، مانند چدن، پس از نصب به سختي اصلاح مي شوند، بنابراين مهم است كه از قبل به ترتيب سوراخ هاي شير آب فكر كنيد.

مواد ديگر، مانند خاك نسوز، معمولاً سوراخ شير ندارند، بنابراين بايد شير را روي ديوار يا پيشخوان نصب كنيد. همچنين، سينك هاي نسوز نياز به نوع متفاوتي از دفع زباله دارند، زيرا آنهايي كه با ساير مواد سينك مناسب هستند ممكن است سازگار نباشند.

همچنين بايد محل قرارگيري تخته آبكش را در نظر بگيريد كه مي تواند به عنوان محل آماده سازي غذا يا خشك كردن ظروف استفاده شود. تخته تخليه بايد مستقيماً و بدون هيچ شكافي به حوضچه متصل شود تا از آسيب آب به پيشخوان يا وسايل جلوگيري شود.

سينك هاي مسي با كيفيت
مس براي چندين دهه براي بسياري موارد ديگر مورد استفاده قرار گرفته است، اما در حال حاضر به دليل ماهيت زيبايي شناختي و سهولت نگهداري، جايگزيني براي فولاد ضد زنگ و انواع چيني مورد استفاده در ساخت سينك شده است.

مزاياي سينك مسي
مزيت اصلي ظاهر زيباي اين نوع سينك ها است (اين همان چيزي است كه آنها را بسيار محبوب كرده است)
فلز مس يعني ماده اي كه در ساخت اين سينك ها استفاده مي شود داراي خواص ضد ميكروبي ضروري است. اين بدان معناست كه باكتري‌هاي مضر در آن زنده نمي‌مانند (در عرض چند ساعت مي‌ميرند) برخلاف ساير موادي كه باكتري‌ها مي‌توانند هفته‌ها در آن زنده بمانند و در نتيجه سلامت شما را به خطر مي‌اندازند. اين باعث مي شود كه آن را به خصوص براي افرادي كه دوست دارند غذاهايي مانند سبزيجات را در سينك خيساندن كنند بسيار مفيد است.
سينك هاي مسي در تمام موارد فوق در سبك هاي مختلف موجود هستند. بنابراين فرد مي تواند هر يك از انتخاب هاي خود را انتخاب كند.
سينك هاي مسي همچنين داراي مزيت عدم خوردگي يا زنگ زدگي نسبت به استفاده زياد يا حتي با گذشت زمان هستند.


برچسب‌ها:

بازدید: <~PostViwe~>

چرا بايد رطوبت و نم ساختمان را شناسايي و برطرف كنيم؟

نم و رطوبت در ساختمان باعث جلوه بدي مي شود و گاهي شدت رطوبت به حدي است كه همه ي نماي داخلي ساختمان را تحت الشعاع قرار مي دهد و باعث مي شود كه گچ ديوار كپك زده و به مرور ريخته شود. حتي در مواردي ديده شده است كه به علت تعلل در شناسايي منبع نم و رطوبت، گچ ديوار يا سقف به طور كامل ديده شده و لايه زيرين گچ كه يك لايه سيمان است، ديده مي شود.
علاوه بر به هم ريختگي نماي ساختمان، ممكن است باعث نشست ساختمان شود و ضرر مالي و جاني جبران ناپذيري به بار بياورد.
حتي براي افراد مسن تر و مستعد دردهاي استخواني نيز مشكل ساز خواهد بود. پس اين مهم است كه دلايل رطوبت را در ساختمان شناسايي كنيم. در ادامه مقاله به بررسي مهمترين آنها خواهيم پرداخت.

لوله كشي قديمي و فرسوده شدن لوله ها

بيشترين تماسي كه در اين خصوص با شعبات مختلف لوله بازكني تهران، گرفته مي شود نشان دهنده اين است كه يكي از عمده دلايل نم و رطوبت در ساختمان، مربوط به ساختمان هاي قديمي است كه به تبع آن سيستم لوله كشي نيز قديمي و فرسوده است. مشخص است كه در اين سيستم لوله ها دچار نشتي مي شوند و اتصالات آنها ضعيف و سست مي شود. در اين موارد بايد نسبت به تعويض لوله فرسوده و گاهي هم تعويض كل سيستم لوله كشي اقدام شود.
گاهي اوقات هم نشتي در سيستم لوله كشي نيست و مربوط به لوله لوازم متصل به سيستم مانند لوله آبگرمكن يا پكيج ديواري است. در اينگونه مواقع هم بايد از يك تكنسين باتجربه كمك گرفت تا نسبت به مشكل چكه كردن آب از لوله لوازم اقدام كند.

پارگي و آسيب ديدگي ايزوگام پشت بام

در مورد نم سقف ساختمان، اولين چيزي كه به ذهن همه مي رسد اين است بايد ايزوگام پشت بام را بررسي كرد. پشت بام هر ساختماني مي تواند آسيب پذيرترين قسمت آن ساختمان باشد. چرا كه به طور مستقيم در معرض تابش نور خورشيد، بارش برف و باران، يخ زدگي و عوامل بيروني ديگري است.
برخي پشت بام ها هم به جاي ايزوگام به وسيله قيرگوني عايق رطوبتي شده اند و موارد فوق در اين مورد هم صدق مي كند. به دليل شرايط آب و هوايي، فرسوده شدن و قدمت زياد، عايق رطوبتي پشت بام ساختمان از هر نوعي كه باشد ممكن است تخريب و يا در قسمت هايي آسيب ديده باشد كه در محل هاي آسيب ديده منجر به نشت آب و نفوذ آن به داخل مصالح ساختماني مي شود.
يكي از مسائلي هم كه همواره بايد به آن دقت كنيد اين است كه شير آب و شيلنگ كولرهاي آبي كه در پشت بام قرار دارند را به طور مداوم بررسي كنيد تا چكه نداشته باشند. البته كه براي سرويس كولر آبي و اتصالات آن، مي توانيد با سرويسكاران شعبه تخليه چاه تهران تماس بگيريد.

وجود ترك و تركيدگي در لوله ها

يكي ديگر از دلايل نم، تركيدگي لوله به دليل تغييرات دمايي است. مثلا در فصول سرد سال اگر لوله هاي در معرض يخ زدگي، به خوبي عايق حررتي نشده باشند، با يخ زدگي يا ورود آب گرم و تغييرات دمايي، دچار ترك و تركيدگي مي شوند. اين مورد را جدي بگيريد. چرا كه در صورت ناديده شدن مي تواند به ساختمان هاي مجاور سرايت كند و مشكل آفرين باشد. اگر سيستم لوله كشي ساختمان شما، به صورت توكار باشد، مي توانيد از شركت هاي مجهز به دستگاه نشت ياب بخواهيد تا محل نشتي لوله را بدون تخريب شناسايي كنند.
به نشتي و چكه هاي كم بي اعتنا نباشيد و همين موارد ريز در دراز مدت مي تواند منجر به يك مشكل بزرگ شود.

نشتي لوله فاضلاب

يكي ديگر از دلايل نم و رطوبت در ساختمان كه با بوي بد فاضلاب همراه است، نشتي در لوله فاضلاب است. به دليل فرسودگي لوله هاي فاضلاب، اين مشكل مي تواند به وجود بيايد. 

نم ساختمان بر اثر گرفتگي لوله فاضلاب

توجه داشته باشيد كه گرفتگي لوله هاي ساختمان هم مي تواند در صورت بي توجهي و عدم رفع گرفتگي، مشكل ساز شود. گرفتيگ به هر دليلي كه باشد موجب نشت آب از محل اتصالات و آب بندي لوله ها مي شود و به مرور داخل مصالح ساختماني ديوار يا كف نفوذ مي كند.

لوله كشي نامناسب هنگام ساخت ساختمان

صرفه جويي در هر موردي جايز نيست و براي سيستم لوله كشي بايد از لوله و اتصالات مناسب استفاده كنيد و از سرويسكاران باتجربه براي نصب لوله و اتصالات كمك بگيريد.

عايق بندي نادرست پشت بام، ديوار و سقف

سقف و ديوارهاي مستعد جذب رطوبت را به خوبي عايق رطوبتي كنيد. عدم توجه به اين مساله مي تواند منجر به دردسرهاي بعدي، نظير تخريب و تعمير و رفع رطوبت شود.

رطوبت زياد و نور مستقيم خورشيد

در مناطقي كه رطوبت هوا و بارندگي زياد است، بيشتر مستعد وجود رطوبت در ديوار و سقف ساختمان هستند. همينطور در مناطقي كه تابش نور خورشيد به صورت مستقيم و شديد است، دچار ترك در عايق رطوبتي ساختمان مي شوند.

شيب بندي غير اصولي پشت بام

گاهي اوقات نم در قسمت سقف ساختمان است و شما مطمئن هستيد كه مشكل نشتي و يا فرسودگي ايزوگام نداريد. در اينگونه مواقع معمولاً دليل وجود نم در سقف ساختمان به دليل شيب نامناسب پشت بام است كه موجب مي شود آب باران يا برف در يك قسمت پشت بام جمع شود و همين مساله باعث نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختماني در پشت بام و سقف خانه مي شود. بنابراين به هنگام ساخت ساختمان دقت كنيد كه شيب بندي اصولي در پشت بام رعايت شود.

 


برچسب‌ها:

بازدید: <~PostViwe~>

چاه بست توالت چيست؟

يكي از موارد پر تكرار كه در بسياري از خانه ها مردم با آن سر و كله مي زنند، مبارزه با سوسك و حشرات موذي ديگري است كه از چاه، لوله توالت و لوله حمام خارج مي شوند. اين مساله به خصوص براي خانم هاي خانه بسيار عذاب آور و چندشناك است. به همين دليل در اين مقاله تصميم گرفتيم در خصوص نصب چاه بست، به عنوان يكي از راه كارهايي كه مي توان از خروج سوسك از لوله توالت، جلوگيري كرد بپردازيم. پس پيشنهاد مي كنيم اگر شما هم با اين مشكل مواجه هستيد، اين مقاله را تا پايان دنبال كنيد اگر هم نياز به مشاوره تلفني داريد، با شماره لوله بازكني فوري تماس بگيريد.

چاه بست توالت چيست؟

 

چاه بست، يك قطعه پلاستيكي به شكل گرد است كه بر روي گلوگاه ورودي لوله توالت نصب مي شود. حتماً در بسياري از توالت هاي سنتي چاه بست را ديده ايد و به دليل نوع كاربرد و شكل آن، مي دانيد كه فقط در توالت هاي سنتي قابل نصب است و در توالت فرنگي كاربردي ندارد. در توالت فرنگي تنها چيزي كه مي توان بر روي سنگ توالت قرار داد همان درپوش آن است. با توجه به انواع سنگ توالت، دو نوع چاه بست وجود دارد كه به چاه بست توالت كوتاه و چاه بست معمولي معروف هستند.

كاربرد چاه بست توالت چيست؟

 

درپوش چاه توالت يا چاه بست شايد به نظر ساده بيايد، ولي يكي از كاربردي ترين قطعات در توالت هاي سنتي است كه از افتادن اجسام در لوله توالت، خروج بوي بد از لوله، خروج سوسك و حشرات موذي از لوله جلوگيري مي كند. البته امروزه به دليل استفاده فراوان از چاه بست، انواع مختلفي از چاه بست در جنس هاي ژله اي، فلزي، وزنه اي و غيره در بازار وجود دارد.

جلوگيري از انتشار بوي بد فاضلاب
معمولاً تخمير فضولات موجود در لوله توالت، منجر به انتشار گازهاي بدبو و گاهاً سمي مي شود. اين گازها بنا به قوانين فيزيك به سمت بالا حركت مي كنند و وقتي به آب موجود در سيفون مي رسند با آب تركيب مي شوند. خب مشخص است كه اين كنش و واكنش هاي شيميايي منجر به بدبو شدن آب سيفون مي شود كه خود عاملي براي بوي بد توالت است. در اين گونه مواقع با نصب چاه بست، از انتشار بوي بد فاضلاب جلوگيري كرد.
اگر توالت ساختمان شما از نوع توالت فرنگي است، نگران نباشيد و با بستن درب سنگ توالت، مي توانيد از انتشار بو در فضا جلوگيري كنيد.

جلوگيري از افتادن اشيا به داخل چاه فاضلاب
توالت هاي ايراني، با توجه به ساختاري كه دارند، دهانه بزرگي دارند كه اگر شي يا جسمي در داخل توالت، بيوفتد، به راحتي از گلوگاه توالت رد مي شود و به داخل لوله توالت مي افتد. در اين گونه مواقع، علاوه بر ناراحتي كه از افتادن وسيله در توالت به وجود مي آيد، منجر به گرفتگي لوله توالت هم مي شود. همين مساله يكي از بهانه هاي افراد براي تماس با شعبات تخليه چاه مي شود تا شي را از لوله توالت، خارج كنند. بماند كه اين كار چه دردسرهايي مي تواند به دنبال داشته باشد. بنابراين با نصب چاه بست مي توان از افتادن اشيا در لوله توالت جلوگيري كرد.
چاه بست علاوه بر كوچك كردن قطر گلوگاه ورودي لوله توالت، از افتادن اشيا سبك و گرفتن ضرب سقوط اجسام در لوله توالت، جلوگيري مي كند. براي نصب چاه بست نياز به تخصص خاصي نيست و مي توان به راحتي آن را بر روي توالت سنتي، نصب كرد.
در توالت هاي فرنگي به دليل نبود چاه بست، اگر شي خاصي در داخل سنگ توالت فرنگي بيوفتد به موقع دست به كار شويد و از فشردن دكمه فلاش تانك خودداري كنيد زيرا با يك حركت شتابزده شايد براي هميشه شي و وسيله خود را از دست بدهيد.

جلوگيري از ورود سوسك ها و حيوانات موذي
مشخص است كه چاه فاضلاب محل تجمع سوسك و حشرات موذي ديگري است كه اگر راهي به سمت خارج از چاه داشته باشند، از ورود به محل درنگ نمي كنند و آسايش اهالي خانه را سلب مي كنند. اين مساله حاد از نظر خانم ها ي خانه را مي توان با نصب چاه بست مناسب رفع كرد. شايد يكي از دلايلي كه باعث شده چاه بست را به عنوان چاه بست سوسك بشناسند، كاربرد آن در جلوگيري از ورود سوسك به فضاي سرويس بهداشتي است. 

آموزش نصب چاه بست توالت

 

نصب چاه بست بسيار ساده است و نيازي نيست كه از سرويسكاران لوله بازكني  در اين زمينه كمك بگيريد. فقط كافيست كه از يك وسيله مثل قلاب كمك بگيريد، چاه بست قديمي را از سمت لبه ها به سمت بالا بكشيد، چاه بست جديد را با توجه به مدل آن اگر دو درب باشد، طوري قرار دهيد كه به سمت چپ و راست باز شود و اگر تك درب باشد، بايد درب چاه به سمت عقب باز شود.

انواع چاه بست
چاه بست ها با توجه به شكل ظاهري، دايره اي و بيضي شكل هستند. در سنگ توالت هايي كه دهانه چاه آنها بيضي است، از چاه بست توالت بيضي شكل استفاده مي شود و در جاهايي كه نياز به نصب چاه بست كوتاه باشد، از چاه بست هاي كوتاه مي توانيد استفاده كنيد، چاه بست هاي كوتاه يك مشكل دارند و آن اين است كه درب آنها به طور كامل باز نمي شود.
بنابراين چاه بست ها با توجه به مدل دريچه آنها به دو نوع كلي تقسيم مي شوند.

چاه بست تك دريچه اي
اين چاه بست همانطور كه از اسم آن مشخص است، يك در دارند و به هنگام استفاده كل دريچه باز مي شود. البته معايبي هم دارند كه مي توان به موارد ذيل اشاره كرد.
از آنجاييكه فنر اين چاه بست، بايد كل وزن يك دريچه و باز و بسته شدن هاي آن را تحمل كند، خيلي زودتر خراب مي شوند.
ممكن است سوسك هاي بزرگتر، به دريچه چاه بست بچسبند و خود را از آن عبور دهند و به فضاي سرويس بهداشتي راه پيدا كنند.

چاه بست دو دريچه اي
اين مدل همانطور كه از اسم آن هم مشخص است، از دو دريچه تشكيل شده است كه از طرفين به لولا وصل هستند و هنگام باز و بسته شدن، از وسط به طرفين باز مي شوند. اين نوع از چاه بست ها از چاه بست هاي تك دريچه اي بهتر هستند و توصيه مي شود از آنها استفاده شود. از نظر جنس و مواد ساخت هم، چاه بستي بهتر است كه از فنر مقاوم و پلاستيك براق تري ساخته شده است.

چند نكته در خصوص چاه بست

نصب چاه بست يكي از عوامل جلوگيري از گرفتگي لوله ها است كه ما در لوله بازكني ستارخان نيز هميشه به استفاده از آنها توصيه مي كنيم.
همانطور كه در طول مقاله هم توضيح داده شد براي توالت فرنگي چاه بستي وجود ندارد و درب توالت فرنگي همان پوششي است كه تا حدودي مي تواند از خروج بوي بد و گازهاي سمي جلوگيري كند.
براي سنگ توالت هاي بيضي، به هيچ عنوان از چاه بست دايره اي استفاده نكنيد چون در اين صورت از كناره ها باز مي ماند و كل عملكرد چاه بست مختل مي شود.
چاه بست ها را بايد هر چند وقت يكبار عوض كرد؛ چرا كه جرم و كثيفي اطراف آن ها را مي گيرد و خود منشأ بوي نامطبوع مي شود.


برچسب‌ها:

بازدید: <~PostViwe~>

[ ]